Kameratillbehör

Till kamerahuset och alla objektiv så behöver man ju givetvis lite annan utrustning som kan komma till användning.

Dörr DAF-14
När man fotar macro är det inte alltid som solljuset är där man behöver det. Då kan det vara en fördel att ha en blixt med sig :) Detta är en så kallad ringblixt och används vanligen vid just macrofotografering och porträttbilder. Ofta är dom väldigt dyra ~5000kr och uppåt, men detta är en billig variant jag hittade för strax under tusenlappen som fungerar bra. Är väldigt nöjd med den och insektsvärlden har blivit väldigt intressant sedan jag skaffade den :)





Mellanringar
Ringar som bildar ett rör mellan objektiv och kamerahus och på så vis förskjuter fokuspunkten närmare kameran samtidigt som man får större förstoring på objektet. Nackdelen är dock att man förlorar mycket ljus i bilderna och fokusområdet blir väldigt kort. Lösning på det är en blixt :)






Fjärrutlösare - RM E6
Fjärrutlösaren använder jag när jag skall ha långa slutartider (mer än 30sek) då jag annars måste ställa kameran på Bulb och hålla inne avtryckaren på kameran under hela exponeringstiden, vilket kan bli många minuter.. Med denna så behöver jag bara klicka för att starta exponeringen och klicka igen för att avsluta.







Övrig utrustning
Stativ
UV-filter
Polarisationsfilter
Kata DC-445 (väska)
Lowepro (väska - kommer inte ihåg modell)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback